Puutarhamyymälä Muhevaisen taival
Aluksi oli ruoka. Kauppiaspariskunta toimi elintarvikekauppiaana vuosikymmenten ajan. Kiinnostusta puutarhakauppaa kohtaan oli, mutta se kulki siinä ohessa alaa sivusilmällä seuraten. Kiinnostus johti lopulta pienen puutarhamyymälän perustamiseen, aluksi elintarvikekaupan edustan nurmialueelle ja oli lähinnä harrastus. Pikkuruinen kausimyymälä loi kuitenkin pohjaa loikalle elintarvikkeista puutarha-alan kauppaan. Siitä se lähti.
Muhevainen on suomalainen perheyritys
Alaa opeteltiin pienissä kausimyymälöissä, joita perustettiin vuodesta 1982 alkaen Vantaalle, Espooseen, Keravalle Tuusulaan ja Helsinkiin. Toimipisteet vaihtuivat, sillä osa maapohjan vuokrasopimuksista oli varsin lyhytaikaisia. Toimipisteitä on eri lokaatioissa ja eri aikoina ollut kaikkiaan 10.
Kokemuksen kautta oppi alasta kasvoi. Kun toiminta laajeni, se ammattimaistui ja mukaan palkattiin puutarha-alan rautaisia ammattilaisia. Vuosien saatossa myymäläkonsepti kehittyi kohti nykyistä.
Nyt ohjaksissa on jo kolmas sukupolvi kehittämässä Muhevaista eteenpäin. Sitoutumalla yritykseen nuori polvi tuo mukanaan uskoa tulevaan ja jatkuvuutta niin asiakkkaillemme kuin henkilökunnallekin. Myymälöitä on nykyisin kolme, kaksi Helsingissä ja yksi Espoossa.






Pihakasvien erikoismyymälä
Usein kysytään, miksi Muhevaisella ei ole toimintaa talvella tai miksi leikkokukat eivät kuulu valikoimiin. Molempiin vastaus on se, että osaamisemme ydintä ovat ulkokasvit ja puutarhakulttuuri. Talvella maa on jäässä eikä pihakasveille ole talvella kysyntää. Leikkokukat taas vaativat aivan toisenlaista osaamista ja toisenlaisia myymälätiloja. Tapanamme on sanoa, että kaikilla kasveillamme on juuret.
Ja näissä juurellisissa piha- ja parvekekasveissa haluamme tarjota parasta. Laaja valikoima ja asiantunteva palvelu ovat toimintamme ytimessä. Ja jos joskus mokaamme, haluamme oppia siitä. Siksi palaute on meille tärkeää silloinkin, kun sitä ei haluaisi saada. Ja varsinkin silloin.
Kaikki pihan kasvit
Laaja valikoima, josta löytyvät helppohoitoiset kasvit niin aloittelijalle kuin erikoisuudet edistyneelle harrastajalle ei synny itsekseen. Sen eteen tehdään jatkuvasti töitä. Kun harkitaan esimerkiksi uutta kasvituotetta, arvioidaan sen talvenkestoa Suomessa, sen vaativuutta istutuspaikan suhteen ja hoidon tarvetta koko kasvin elinkaaressa. Myös kasvin ulkonäköä, kasvutapaa ja hintaa pohditaan siitä näkökulmasta, kiinnostaako se asiakkaita. Kasviterveyden näkökulma on niin ikään tarkastelun alla. Jos tuote pääsee näin pitkälle listoillamme, teemme siitä tarjouspyynnöt taimistoille.
Kun tuote päätetään ottaa valikoimiin, siitä tehdään myymälää varten esittelymateriaali ja oma tuotekortti nettihinnastoomme. Kun kasvi sitten saapuu, se tarkistetaan, myyntikunnostetaan ja huolehditaan sen hyvinvoinnista myymälässä. Elävät tuotteet poikkeavat tavaroiden ja tarvikkeiden myynnistä sikäli, että niitä pitää hoitaa ja tarkkailla säännöllisesti. Se edellyttää osaamista ja ammattitaitoa, johon tarvitsemme pätevää henkilökuntaa.

Suunnittelua ja neuvontakäyntejä
Palveluvalikkoamme on vuodesta 2010 lähtien vahvistanut puutarhasuunnittelu ja neuvontakäynnit. Olemme olleet onnekkaita, koska puutarhasuunnittelijamme ja neuvojamme ovat tänä aikana olleet työstään innostuneita ja luovia alansa ammattilaisia.
Työnantajana
Roolimme yrittäjinä ja työnantajana on vastuullinen ja haluamme kehittyä siinä. Vuodesta 2021 alkaen olemme olleet osa Oikotien Vastuullinen työpaikka -yhteisöä ja sitoutuneet työnantajana vastuullisuusperiaatteisiin, jotka ovat
- Syrjimättömyys
- Työelämän tasapaino ja hyvinvointi
- Esihenkilötyöhön panostaminen
- Työn merkitys ja työssä kehittyminen
- Tehtävän vaatimustenmukainen palkkaus
- Hyvä hakijakokemus
Näitä asioita olemme toki edistäneet aiemminkin, mutta halusimme kartoittaa henkilöstön näkemyksiä ja osallistuimme IRO Researchin ja Oikotien teettämään henkilökuntakyselyyn. Tulokset löivät meidät ällikällä, sillä sijoituimme pienten ja keskisuurten yritysten sarjassa neljännelle sijalle. Kehityskohteitakin toki löytyi. Tutkimustulokset toivat konkretiaa vastuullisuustyöhön ja antoi työkaluja tavoitteiden asettamiseen. Ja siten meille yrittäjinä mahdollisuuden kehittyä työnantajana.
Olemme vuosittain valinneet jonkin konkreettisen kehityskohteen henkilöstötyössä. Näitä kohteita ovat olleet esimerkiksi yhdenvertainen kohtelu ja syrjimättömyys. On luotu mm. työkaluja, miten toimia, jos joku kokee kiusaamista tai häirintää. Jotta työkaluja osattaisiin käyttää, esihenkilöitä on koulutettu ja koko henkilöstön kanssa on pohdittu, mitä on hyvä työtoveruus. Työterveyshuolto on tarvittaessa tukena.
Rekrytointi on usein uuden työntekijän ensimmäinen kosketus yritykseemme. Olemme hakijakokemuksen parantamiseksi kehittäneet menetelmiä, jotta varmistamme oikea-aikaisen ja riittävän tiedottamisen hakijoille ja valituksi tulleille, mutta myös niille, jotka eivät tulleet valituksi.
Ehkä olemme onnistuneet jotain tekemään oikein. Vaihtuvuus ammattihenkilökunnassamme on pieni ja yli neljäsosa on kulkenut kanssamme yli 10 vuotta. Meillä töitä tekevät kaikenikäiset ammattilaiset ja harjoittelijat. Arvostamme sitä, että myymälöissämme on sekä puutarhauransa alussa olevia että kokeneita konkareita.
Tutkimus toistettiin vuonna 2024 saadaksemme tietoa, mihin suuntaan kehitymme. Ilomme oli suuri, kun sijoituimme tällä kertaa kolmansiksi pienten ja keskisuurten yritysten joukossa.



Esimerkkejä tutkimustuloksista:
Kesällä 2024 tehdyssä seurantatutkimuksessa, Iro Researchin ja Oikotien teettämän työnantajatutkimuksen mukaan henkilöstöstämme
- 86 % on sitä mieltä, että työantaja kohtelee kaikkia yhdenvertaisesti.
- 87 % on sitä mieltä, että työnantaja ottaa huomioon toiveet työvuorosuunnittelussa.
- 89 % koki, että yrityksellämme on myönteinen vaikutus yhteiskuntaan.
Yllä olevissa luvuissa ovat mukana täysin tai lähes samaa mieltä olevat.
- Henkilöstön haussa työhön valituista kaikki olivat sitä mieltä, että hakuprosessin aikana syntynyt mielikuva vastaa todellisuutta. Tätä kysyttiin enintään kolme vuotta meillä työskennelleiltä, jotta arvioitaisiin nykyistä rekryprosessia.
- Yksikään vastanneista ei ole kohdannut epätasa-arvoa omaan etniseen tai kulttuuriseen taustaan, uskontoon tai vakaumukseen liittyen.
- 97 % vastanneista katsoi voivansa kertoa mielipiteensä työpaikalla ilman pelkoa seuraamuksista.
Kehityskohteita löytyi mm. työssä jaksamisen tukemisessa, kestävässä kehityksessä ja palkka-avoimuudessa. Oikotien vastuullisuuskampanja päättyi vuoden 2024 lopussa, mutta työ jatkuu.
Uusien haasteiden edessä
Kun katsomme puutarhakauppaa taaksepäin tästä päivästä Muhevaisen ensiaskeliin, on liiketoiminta muuttunut monella tavalla. Nämä yli 40 vuotta ovat olleet meille aitiopaikka suomalaisen puutarhakulttuurin kehitykseen. Kasveja käytetään entistä monipuolisemmin ja niitä yhdistellään ennakkoluulottomammin. Ilmastonmuutos tuo haasteita, mutta myös mahdollisuuksia. Osaltamme olemme olleet alan kehityksessä suunnannäyttäjiä.
Muutos ei ole tapahtunut pelkästään valikoiman suhteen. Nykyisin tunnistetaan yksittäisten puutarhojen merkitys luonnon monimuotoisuudelle ja ihmisen hyvinvoinnille. Kasvillisuus suojaa paikallisesti sään ääri-ilmiöiltä. Vaikka myymme kasveja, jotka yhteyttämistuotteinaan lisäävät happea ja puhdistavat ilmaa, tunnistamme, että taimituotanto aiheuttaa myös päästöjä ja kuluttaa maapallon resursseja. Siksikin meille on tärkeää, että asiakkaanamme onnistut istutuksissasi ja saat tuotteistamme pitkäikäiset kasvit puutarhaasi.
Ilmastonmuutos tuo mukanaan lisää riskejä vahingollisten kasvien hallitsemattomasta leviämisestä. Sen estämiseksi on oltava silmät avoinna ja tehtävä yhteistyötä niin alan ammattilaisten kuin viranomaisten ja kotipuutarhureidenkin kanssa. On muistettava, että uudet lajit ovat myös mahdollisuus. Niitä tarvitaan sekä ruuantuotantoon että esimerkiksi uusiksi puistopuiksi.
Asiakkaiden odotukset ja myös viranomaisten vaatimukset ovat vuosien mittaan kasvaneet. Ja hyvä näin. Kun tavoitteet asetetaan korkealle, kehitymme itsekin. Tavoitteemme on olla sinulle asiakkaamme asiantunteva ja luotettava kumppani, ystäväsi puutarhassa.
